SISTEMATIZAÇÃO DA AVALIAÇÃO DO ENSINO: UMA PROPOSTA FUNDAMENTADA A LUZ DO PROCESSO DE ENFERMAGEM
DOI:
https://doi.org/10.21527/2176-7114.2017.33.174-185Keywords:
Avaliação, avaliação da aprendizagem, processo de enfermagem, práticas docentes.Abstract
Considerando a perspectiva de ensinar/aprender/avaliar como processo relacional com o mundo, faz necessário que os docentes pensem em novas e diversas estratégias para ensinar e analisar. Nesta vertente, este estudo objetiva propor um modelo de avaliação do ensino de forma sistematizada, com base no Processo de Enfermagem (PE). Para fomentar este estudo, foi realizada uma revisão da literatura. A Sistematização da Avaliação do Ensino (SAE) sugerida vem se estabelecer como um método que visa a substanciar o olhar docente pela ótica da integralidade em que cada aluno se insere na conjuntura educativa. Contempla cinco etapas inter-relacionadas: Histórico do aluno, avaliação diagnóstica, planejamento das estratégias de ensino, implementação das estratégias de ensino e avaliação da aprendizagem. A autorregulação ainda se constitui um desafio à prática docente, pois se refere a um processo de avaliação das situações de aprendizagem utilizado para direcionar a construção dos saberes. A SAE, proposta neste estudo, contempla uma avaliação que direciona um ensino significativo ao aluno contribuindo para um processo relacional de ensino e aprendizagem emancipatória.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Saúde, authors agree to the following terms:
The works are licensed under the Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0) license, which allows:
Share — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adapt — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercial.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, with a link to the license and indication of any changes made.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that restrict the use permitted by the license.
Notes:
The license does not apply to elements in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all rights necessary for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been published or simultaneously submitted to another journal with the same objective will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes, without any promotional association by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from September 2025): Authors retain copyright over their article and grant Revista Contexto & Saúde the right of first publication.