ABORDAGEM DE SAÚDE MENTAL NA FORMAÇÃO EM FISIOTERAPIA: CONCEPÇÕES DE DOCENTES DA ÁREA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2176-7114.2015.29.69-78Keywords:
Fisioterapia, Saúde Mental, Educação, Integralidade em SaúdeAbstract
Estudo com objetivo de conhecer a concepção de docentes fisioterapeutas sobre a formação do graduando dessa área para atuar no campo da saúde mental. Trata-se de estudo qualitativo, descritivo-exploratório, realizado com dez docentes fisioterapeutas em uma universidade pública da Bahia, por meio de entrevistas semiestruturadas. Submetidos à análise de conteúdo, os resultados revelaram que a formação do graduando em fisioterapia para atuar na saúde mental apresenta deficiências, pois o conteúdo relacionado ao tema não é abordado de maneira estruturada no curso; mostraram ainda que, a maioria dos participantes da pesquisa também não foram preparados para esse campo do conhecimento enquanto graduandos, o que favorece a continuidade da lacuna na formação do fisioterapeuta. Contudo, alguns participantes reconheceram seu papel na equipe de saúde mental, possivelmente na melhoria da funcionalidade do usuário, considerando que a pessoa em sofrimento mental pode apresentar comprometimentos no sistema motor. Assim, o estudo demonstrou a existência de fragilidades na formação do graduando em fisioterapia, e sugere a necessidade de avançar a discussão sobre o tema e sobre a reformulação curricular.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Saúde, authors agree to the following terms:
The works are licensed under the Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0) license, which allows:
Share — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adapt — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercial.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, with a link to the license and indication of any changes made.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that restrict the use permitted by the license.
Notes:
The license does not apply to elements in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all rights necessary for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been published or simultaneously submitted to another journal with the same objective will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes, without any promotional association by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from September 2025): Authors retain copyright over their article and grant Revista Contexto & Saúde the right of first publication.