Healthy and inclusive nutrition in schools: A look at school food for children with autism spectrum disorder
DOI:
https://doi.org/10.21527/2176-7114.2024.48.14009Keywords:
Autism Spectrum Disorder, Food Fussiness, School feeding, Social inclusionAbstract
This study aimed to describe the perception of caregivers and professionals who work in public schools about the process of feeding children with Autism Spectrum Disorder in the school environment to contribute to their inclusion. This is a qualitative research carried out through interviews with caregivers and school employees (pedagogues, teachers, cooks, and principals). Open questions were asked about the knowledge of Autism Spectrum Disorder, and about the process and difficulties of feeding these children at school. The interviews were transcribed in full and the results were organized and analyzed using the content analysis technique, whose interpretation was based on references in the area of food and human rights. From the analysis of the narratives, five categories emerged that comprised the characteristic behaviors of children during feeding, knowledge about Autism Spectrum Disorder and feeding, food selectivity, sensory processing disorder, and school dropout related to feeding difficulties. It was observed that the feeding process of children with Autism Spectrum Disorder is marked by disturbing behaviors, generating anguish and a feeling of impotence in professionals and family members. Caregivers of children with Autism Spectrum Disorder who do not eat properly consider withdraw them from school. Faced with these difficulties, the need for professional qualification was identified, considering that knowledge of the disorder, especially the characteristics related to food, can effect the inclusion of these children and reduce school dropout related to food.
References
Sanches TTB, Taveira L da S. Autismo: uma revisão bibliográfica. Cad Intersaberes [Internet]. [cited 10 Fev. 2023]. 2020;9(18):34-42. Available from: https://cadernosuninter.com/index.php/intersaberes/article/view/1356
American Psychiatric (APA). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. 5. ed. Porto Alegre: Artmed; 2014.
Gama BTB, Lobo HHM, Silva AKT, Montenegro KS. Seletividade alimentar em crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA): uma revisão narrativa da literatura. Rev Artig Com [Internet]. [cited 3 Fev. 2023]. 2020;17:1-11. Available from: https://acervomais.com.br/index.php/artigos/article/view/3916
Monteiro RC, Santos CB dos, Araújo R de CT, Garros D dos SC, Rocha ANDC. Percepção de professores em relação ao processamento sensorial de estudantes com Transtorno do Espectro Autista. Rev Bras Educ Espec [Internet]. [cited 3 Fev. 2023]. 2020;26(4):623-638. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382020000400623&tlng=pt
Camargo SPH, Silva GLD, Crespo RO, Oliveira CRD, Magalhães SL. Desafios no processo de escolarização de crianças com autismo no contexto inclusivo: diretrizes para formação continuada na perspectiva dos professores. Educ Em Rev [Internet]. [cited 3 Fev. 2023].2020;36:e214220. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982020000100223&tlng=pt
Brasil. Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão das Pessoas com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência); 2015.
Weizenmann LS, Pezzi FAS, Zanon RB. Inclusão escolar e autismo: sentimentos e práticas docentes. Psicol Esc E Educ [Internet]. [cited 3 Fev. 2023]. 2020;24:e217841. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572020000100343&tlng=pt
Brasil. Ministério da Educação. Cartilha Nacional da Alimentação Escolar. 2. ed. Brasília: FNDE; 2015. 88 p.
Brasil. Ministério da Educação. Caderno de referência: alimentação escolar para estudantes com necessidades alimentares especiais. Brasília: FNDE; 2017. 65 p.
Thiarlyne DBA, Assis CL. A criança com autismo e suas barreiras na inclusão educacional: um estudo em escolas públicas de Cacoal-RO. Integr Académica En Psicol [Internet]. [cited 10 Feb. 2023]. 2022;10(28):12-33. Available from: https://integracion-academica.org/attachments/article/336/28%20Integraci%C3%B3n%20Academica%20en%20Psicologia%20V10N28.pdf#page=15
Colares S da S, Ferraz F, Perry IDS, Soratto J. Gestão do cuidado de estudantes com necessidades alimentares especiais vinculados ao Programa Nacional de Alimentação Escolar. Physis Rev Saúde Coletiva [Internet]. [cited 3 Feb. 2023]. 2020;30(4):e300407. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312020000400604&tlng=pt
Moura CO de, Silva ÍR, Silva TP da, Santos KA, Crespo M da CA, Silva MM da. Percurso metodológico para alcance do grau de saturação na pesquisa qualitativa: teoria fundamentada. Rev Bras Enferm [Internet]. [cited 10 fev. 2023]. 18 Oct. 2021;75. Available from: http://www.scielo.br/j/reben/a/h6skK6tnvW4phBYzvxpWJ3Q/abstract/?lang=pt
VERBI Software. MAXQDA 2020. Berlin: VERBI Software; 2020.
Bardin L. Análise de conteúdo. 1. ed. São Paulo: Edições 70; 2016. 279 p.
Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à fome [Internet]. Diário Oficial da União, Lei no 11.346, de 15 de setembro de 2006. Sept. 15, 2006 p. 1. Available from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9431.htm
Brasil. Lei n. 11.947, de 16 de junho de 2009. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da educação básica; 2009.
Brasil. Lei n. 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; 2012.
Tong A, Sainsbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. Int J Qual Health Care [Internet]. [cited 3 Fev. 2023]. 2007;19(6):349-357. DOI: https://doi.org/10.1093/intqhc/mzm042
Conselho Nacional de Saúde (Brasil). Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos; 2012.
Conselho Nacional de Saúde (Brasil). Resolução n. 510, de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais; 2016.
Magagnin T, Silva MA da, Nunes RZ de S, Ferraz F, Soratto J. Aspectos alimentares e nutricionais de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista. Physis Rev Saúde Coletiva [Internet]. [cited 3 Fev. 2023]. 2021;31(1):e310104. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312021000100600&tlng=pt
Duarte CP, Perandin GP, Laviano L, Barreto TF. Abordagem interdisciplinar para avaliação e intervenção em dificuldades alimentares no autismo. Cad Pós-grad em Distúrb Desenvolv [Internet]. [cited 10 Fev. 2023]. 2021;21(2):109-127. Available from: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgdd/article/view/14913
Couto CC, Furtado MC de C, Zilly A, Silva MAI. Experiências de professores com o autismo: impacto no diagnóstico precoce e na inclusão escolar. Rev Eletrônica Enferm. 2019;21:1-7.
Hofzmann R da R, Perondi M, Menegaz J, Lopes SGR, Borges D da S. Experiência dos familiares no convívio de crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Enferm Em Foco [Internet]. [cited 10 Feb. 2023]. 2019;10(2). Available from: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/1671
Gaiato MHB, Zotesso MC, Ferreira L, Silveira R da R, Diodato R. Transtorno do espectro autista: Diagnóstico e compreensão da temática pelos responsáveis. Rev Contexto Saúde [Internet]. [cited 10 Fev. 2023]. 16 Nov. 2022;22(46). Available from: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoesaude/article/view/13209
Bacaro PEF, Mori NNR. Transtorno de processamento sensorial e os prejuízos no processo de aprendizagem de alunos com transtornos do espectro autista: um recado para os professores. Res Soc Dev. 2020;9(11):e62691110314.
Rosa FD, Matsukura TS, Squassoni CE. Escolarização de pessoas com Transtornos do Espectro Autista (TEA) em idade adulta: relatos e perspectivas de pais e cuidadores de adultos com TEA. Cad Bras Ter Ocupacional [Internet]. 2019 [cited 3 Fev. 2023];27(2):302-316. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2526-89102019000200302&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Saúde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Saúde, authors agree to the following terms:
The works are licensed under the Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0) license, which allows:
Share — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adapt — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercial.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, with a link to the license and indication of any changes made.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that restrict the use permitted by the license.
Notes:
The license does not apply to elements in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all rights necessary for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been published or simultaneously submitted to another journal with the same objective will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes, without any promotional association by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from September 2025): Authors retain copyright over their article and grant Revista Contexto & Saúde the right of first publication.