Profile of self-medication among university students of health courses in northeastern Brazil
DOI:
https://doi.org/10.21527/2176-7114.2023.47.13151Keywords:
Self-care; Self-medication; Higher education; Students.Abstract
This study aimed to know the self-medication profile among university students in the health area of a public educational institution. This is observational research with a cross-sectional design, carried out with the students of the courses of Nursing, Pharmacy, Physiotherapy, Speech Therapy, Medicine, Nutrition, Dentistry, and Occupational Therapy of the Federal University of Sergipe (UFS), Campus Lagarto. An instrument adapted from the Coelho study (2017) containing 29 questions about sociodemographic data and the practice of self-medication was used. Data were collected from December 2020 to March 2021. The questionnaire was sent to participants through the Google Forms app. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics at the significance level of p < 0.05. Among the participants (n=210), it was found that 97.14% (n=204) of the students had already practiced self-medication, despite knowing the risks of such practice. Headache was the most managed complaint by self-medication (85.78%; n=175) and the most used pharmacological classes were analgesics (90.69%; n=185) and anti-inflammatory drugs (48.53%; n=99). Self-medication was performed with the use of old prescriptions (54.41%; n=111) and by the knowledge acquired during graduation (53.92%; n=110). The main source of information was the medicine package leaflet (81.37%; n=166). Therefore, self-medication is an expressive practice among university students in the health area, which requires awareness and understanding about the positive and negative implications of this practice for the future patients of these university students.
References
Arrais PSD, et al. Prevalence of self-medication in Brazil and associated factors. Revista Saúde Pública. 2016;50(suppl 2):13.
Fachinello ACR, et al. Automedicação analgésica entre os acadêmicos do 3º e 8º período do curso de medicina de uma instituição de Ensino Superior de Porto Velho Rondônia. Revista Saber Científico. 2019;8(2):52-61.
Alessandrini L de M, Paim RSP, Lunelli RP. Automedicação em acadêmicos de enfermagem: prevalência e fatores associados. Ciência e Desenvolvolvimento – Revista eletrônica da Fainor. 2020;13(1):185-204.
Alves DRF, et al. Automedicação: prática entre graduandos de enfermagem. Rev Enferm Ufpe line [Internet]. 2019;13(1):363-370. DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v13i02a2380964p363-370-2019
Sinitox. Sistema Nacional de Informações Tóxico-Farmacológicas. Dados de intoxicação de 2017 [Internet]. Sistema Nacional de Informações Tóxico-Farmacológicas. 2019 [citado em 23 fev. 2022]. Disponível em: https://sinitox.icict.fiocruz.br/dados-nacionais
CFF CF de F. Farmácias de elite [Internet]. Conselho Federal de Farmácia. 2016 [citado em 23 fev. 2022]. Disponível em: https://www.cff.org.br/noticia.php?id=3879
Galato D, Madalena J, Pereira GB. Automedicação em estudantes universitários: a influência da área de formação. Ciên Saúde Colet [Internet]. dez. 2012;17(12):3.323-3.330. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232012001200017&lng=pt&tlng=pt
Oliveira, BMC. Automedicação entre estudantes universitários. XI Encontro Internacional de Produção Científica; Maringá (PR). 2019;1-5. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/epcc2019/188389-automedicacao-entre-estudantes-universitarios.
Pereira CM, Santos GY. Automedicação em acadêmicas de odontologia e enfermagem de uma intituição de Ensino Superior do Distrito Federal. Revista Ciências e Odontologia 2019;3(2):61-67.
Tarley MGG, et al. Estudo comparativo do uso da automedicação entre universitários da área da saúde e universitários de outras áreas não relacionados à saúde na universidade de Marília-SP. Brazilian J Surg Clin Res. 2018;23(1):22-27.
OMS. Organização Mundial da Saúde (World Health Organization). The Role of the pharmacist in self-care and self-medication : report of the 4th WHO Consultative Group on the Role of the Pharmacist, The Hague, The Netherlands, 26-28 Aug. 1998 [Internet]. 1998 [citado em 23 fev. 2022]. Disponível em: https://apps.who.int/iris/handle/10665/65860
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política Nacional de Medicamentos. Série C. Projetos, Programas e Relatórios, n. 25. Brasília: Ministério da Saúde; 2002;1-40.
CFF. Conselho Federal de Farmácia. Resolução CFF no 586 de 29 agosto de 2013. Regula a prescrição Farmacêutica e dá outras providências. Diário Oficial da União. [Internet]. 2013 [citado 23 de fevereiro de 2022]. Disponível em: https://www.cff.org.br/userfiles/file/noticias/Resolução586_13.pdf
Micali, IA. Estudo para promoção do ensino do uso racional de medicamentos nos cursos de Graduação em Farmácia, Medicina e Odontologia. Natal, RN. Dissertação [Mestrado Profissional em Ensino na Saúde] – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Ciências da Saúde; 2019.
Tognoli TDA, et al. Automedicação entre acadêmicos de medicina de Fernandópolis – São Paulo. Journal of Health & Biological Science. 2019;7(4):382-386.
Coelho, CS. Automedicação em acadêmicos do curso de farmácia em Ariquemes – RO. Arimedes- Rondônia. Trabalho de Conclusão de Curso [Graduação em Farmácia] – Faculdade de Educação e Meio Ambiente – Faema; 2017.
Domingues MPS, et al. Automedicação entre os acadêmicos da área de Saúde. Visão Acadêmica [Internet]. 2017 [citado 23 de fevereiro de 2022];18(2). Disponível em: https://revistas.ufpr.br/academica/article/view/52943
Figueiredo FR, et al. Automedicação: a prática entre discentes do curso de biomedicina de uma Instituição de Ensino Superior do interior do Tocantins. Amaz Sci Heal. 2020;8(3):20-35.
Santos TS, et al. Prática da automedicação entre acadêmicos do curso de enfermagem de uma Instituição de Ensino Superior. Sci Plena. 2018;14(7):1-9.
Fontes STO. Análise da automedicação em estudantes dos curso da área de sáude. Cuité, PB. Trabalho de Conclusão de Curso [Graduação em farmácia] – Universidade Federal de Campina Grande, 2019.
Pismel LS, et al. Avaliação da automedicação entre estudantes de medicina de uma universidade pública do sudeste do Pará. Brazilian Journal of Health Review. 2021;4(2):5.034-5.050.
Zampieron RG, et al. Perfil da automedicação em acadêmicos da área da saúde de uma Instituição de Ensino Superior de Sinop-MT. Scientific Electronic Archives. 2019;12(5):101-110.
Freitas VP, Marques MS, Duarte SFP. Automedicação em universitários do curso de Graduação da área de saúde em uma Instituição de Ensino Superior Privada em Vitória da Conquista. Id On Line Revista Multidisciplinar e de Psicologia [Internet]. 2018;12(39):25-37. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/938
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Resumo técnico do Censo de Educação Superior 2019. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Brasília; 2019.
Colares KTP, et al. Prevalência e fatores associados à automedicação em acadêmicos de enfermagem. Revista de Enferm Ufpe On Line. 2019;13:1-9.
Filler, LN, et al. Caracterização de uma amostra de jovens e adultos em relação à prática da automedicação. Psicol e Saúde em Debate. 2020;6(2):415-429.
Porto, TNR, et al. Automedicação induzida pelos fatores midiáticos : uma abordagem no ambiente acadêmico. Revista Eletrônica Acervo Saúde. 2020;(41):1-9.
Teixeira, ADS. Perfil de automedicação de acadêmicos da Universidade Federal de Pelotas. Pelotas. Trabalho de Conclusão de Curso [Graduação em Farmácia] – Universidade Federal de Pelotas; 2020. Disponível em: http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf
Valério MCJ, Morretes M. Perfil do consumo de medicamentos por graduandos em uma universidade do Planalto Norte Catarinense. Saúde e Meio Ambiente: Revista Interdisciplinar. 2020;9:299-310.
Gama ASM, Secoli SR. Automedicação em estudantes de enfermagem do Estado do Amazonas – Brasil. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. [citado 23 de fevereiro de 2022]. 2017;38(1). Disponível: http://www.scielo.br/j/rgenf/a/HQm9Gznw68wWrB7wtWR4FMQ/abstract/?lang=pt
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Saúde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Saúde, authors agree to the following terms:
The works are licensed under the Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0) license, which allows:
Share — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adapt — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercial.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, with a link to the license and indication of any changes made.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that restrict the use permitted by the license.
Notes:
The license does not apply to elements in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all rights necessary for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been published or simultaneously submitted to another journal with the same objective will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes, without any promotional association by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from September 2025): Authors retain copyright over their article and grant Revista Contexto & Saúde the right of first publication.