EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E PARA A CIDADANIA E A FORMAÇÃO DOCENTE NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2317-5389.2019.13.230-240Keywords:
Educação em Direitos Humanos, Educação Infantil, Cidadania, Formação ProfessoresAbstract
O presente artigo resulta de uma revisão sistemática da literatura que enfoca a temática da educação em Direitos Humanos na qual é essencial para a formação da cidadania. O trabalho analisa e caracteriza, num primeiro instante, a compreensão, propagação e prática de uma educação em direitos humanos que vêm exigindo, sobretudo das escolas, maior discussão e posicionamento a respeito dos temas abordados na formação docente, principalmente, em relação aos temas transversais, como os direitos humanos e sua interdisciplinaridade. Num segundo momento, problematizar a formação de professores e refletir sobre os caminhos da educação em Direitos Humanos e para a cidadania global. Os resultados mostram a ação docente como práxis, libertadora e emancipadora, além de geradora de criticidade, valorização e respeito aos direitos fundamentais.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in the Revista Direitos Humanos e Democracia, authors agree to the following terms:
Articles are licensed under the Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0), which allows:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format;
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercial use.
These permissions are irrevocable, provided the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, with a link to the license and indication of any modifications made;
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that restrict the use permitted by the license.
Notices:
The license does not apply to elements in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all rights required for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for opinions expressed in the articles, which remain the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Committee, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest, not previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose, will be accepted.
References to trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional endorsement by the authors or the journal.
License Agreement: Authors retain copyright over their articles and grant the Revista Direitos Humanos e Democracia the right of first publication.










