The participation of Unipampa in the local healthcare system: The perception of development agents
DOI:
https://doi.org/10.21527/2237-6453.2025.62.15291Keywords:
Local actors, Health service, UniversityAbstract
The perspective of local development is associated with the community's ability to utilise existing potential by responding to the challenges of that historical moment. The potential for local development depends on the public and private actors present in the environment, and in this sense the role of universities stands out. Universities are influencers and promoters of health, so when they fulfil their social function they are integrated and committed to society. With this in mind, this study aims to analyse the perception of development agents regarding the participation of Unipampa, Uruguaiana/RS campus, in the development of local health. The methodology adopted is classified as qualitative, and the data collection technique used was a semi-structured interview, with 13 development agents being interviewed between January and February 2023. The data was analysed using content analysis. The results revealed twelve categories that represent Unipampa's insertion into the local health system. Among the results is the importance of Unipampa in improving the health service, promoting change and in the provision of care and services to the population. It is also worth highlighting the agents' perception of the dependence of the local health system on the presence of the university.
References
ALBUQUERQUE, E. M.; CASSIOLATO, J. E. As especificidades do sistema de inovação do setor saúde: uma resenha da literatura como introdução a uma discussão sobre o caso brasileiro. Belo Horizonte: Fesbe, 2000.
ALVARENGA, F. D. O.; OHAYON, P. Eficiência relativa de universidades federais brasileiras nas atividades de ensino, pesquisa e extensão. Contabilidade Vista & Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 2, p. 59-96, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.22561/cvr.v32i2.5963
ANDERSON, G.; STEINBERG, E.; HEYSSEL, R. The pivotal role of the academic health center. Health Affairs, Bethesda, v. 13, n. 3, p. 146-158, 1994.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BOUCHER, G.; CONWAY, C.; VAN DER MEER, E. Tiers of engagement by universities in their region’s development. Regional Studies, London, v. 37, n. 9, p. 887-897, 2003. Informa UK Limited. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/0034340032000143896
BRASIL. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Brasília: D.O.U. – Diário Oficial da União, Brasília, publicado no D.O.U. de 19 de setembro de 1990.
BRASIL. Lei nº 11.640, de 11 de janeiro de 2008. Institui a Fundação Universidade Federal do Pampa – Unipampa e dá outras providências. D.O.U. – Diário Oficial da União, Brasília, Publicado no D.O.U. de 14 de janeiro de 2008.
BRASIL. Ministério da Saúde (org.). Política Nacional de Promoção da Saúde (PNPS). Brasília: Editora MS, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. E-MEC: UNIPAMPA. https://emec.mec.gov.br/emec/consulta-cadastro/detalhamento/d96957f455f6405d14c6542552b0f6eb/NTMyMg==/93916316abe23148507bd4c260e4b878/NDg4MDc= Acesso em: 05 set. 2022.
BUARQUE, S. C. Construindo o desenvolvimento local sustentável. 4. ed. Rio de Janeiro: Garamond, 2002.
CABUGUEIRA, A. C. C. M. Do desenvolvimento regional ao desenvolvimento local. Análise de alguns aspectos de política económica regional. Revista Gestão e Desenvolvimento, Lisboa, v. 9, p. 103-136, 2000.
CALDEIRA, É. S.; LEITE, M. T. S.; RODRIGUES-NETO, João Felício. Estudantes de medicina nos serviços de atenção primária: percepção dos profissionais. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 4, p. 477-485, dez. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0100-55022011000400006
CÂNDIDO, G. A.; MACIEL, D. D. S. C. Identificação do nível de contribuição das universidades para o desenvolvimento através da inovação: uma proposta de métrica. Desenvolvimento em Questão, Ijuí, RS: Editora Unijuí, v. 17, n. 48, p. 103-120, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.21527/2237-6453.2019.48.103-120
CHAIS, C.; GANZER, P. P.; OLEA, P. M. Technology transfer between universities and companies. Innovation & Management Review, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 20-40, 2018.
COSTA, M. V. et al. Pró-Saúde e PET-Saúde como espaços de educação interprofissional. Interface, Botucatu, v. 1, n. 19, p. 709-720, mar. 2015.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Penso, 2021.
DA LUZ, A. S.; BRIZOLLA, F.; GARCIA, C. A. X. A contribuição da universidade pública para o desenvolvimento da sociedade brasileira: o caso da universidade multicampi na região do pampa gaúcho. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 11, p. 1-18, 2017.
DE LOS SANTOS, A. C.; TROIAN, A.; TROIAN, A. Universidade e desenvolvimento local: o caso da Unipampa. Revista Brasileira de Desenvolvimento Regional, Blumenau, SC, v. 9, n. 3, p. 117-140, 2021.
DE SÁ, H. M. et al. Criação de valor compartilhado na educação superior em saúde. Revista Organizações em Contexto, São Bernardo do Campo, SP, v. 15, n. 29, p. 249, jan./jun. 2019.
DOWBOR, L.; POCHMANN, M. Políticas para o desenvolvimento local. São Paulo: Perseu Abramo, 2010.
FLECK, C. F. A universidade no desenvolvimento do mercado de trabalho. 2012. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
FLICK, U. Desenho da pesquisa qualitativa. São Paulo: Artmed, 2009.
FONTANELLA, B. J. B.; RICAS, J.; TURATO, E. R. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 17-27, 2008. FapUNIFESP. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0102-311x2008000100003
GAUR, U. et al. Impact of technology on health professional education and training: enhancing the learning experience through digital tools. In: Trends and challenges of medical education in the changing academic and public health environment of the 21st century. Frontiers in Public Health, 2020.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: UFRGS Editora, 2009.
GIULIANO, K.; ALMEIDA, L.; CASTILHO, M. A. As interfaces do desenvolvimento local em 21 edições da revista Interações (2000-2010). Interações, Campo Grande: Universidade Católica Dom Bosco, p. 685-699, 30 out. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.20435/inter.v21i4.3042
GUMBOWSKY, A. Instituições de Ensino Superior fundacionais do Estado de Santa Catarina: compromissos com o desenvolvimento regional. Revista Univap, São José dos Campos, SP, v. 20, n. 36, p. 83, 5 jan. 2015.
HARRISON, J.; TUROK, I. Universities, knowledge and regional development. Regional Studies, v. 51, n. 7, p. 977-981, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/00343404.2017.1328189
KUNSCH, M. K. Universidade e comunicação na edificação da sociedade. São Paulo: Edições Loyola, 1992.
LIU, C. The tensions of university – city relations in the knowledge society. Education and Urban Society, v. 51, n. 1, p. 120-143, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/0013124517727582
LOPES, D. V. V. As contribuições da Unipampa no desenvolvimento da saúde em Uruguaiana/RS. 2023. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Federal do Pampa, Santana do Livramento, 2023.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
MARTINS, M. S. et al. Redes de interação no sistema regional de saúde de Minas Gerais. In: ENCONTRO NACIONAL DE ECONOMIA INDUSTRIAL E INOVAÇÃO, 3., 2018. Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte.
MATSUDA, P. M.; LENNAN, M. L. F. M. Incubadoras de cooperativas populares e a extensão universitária: o caso incoop-UFSCAR. Rev. Iberoam. Estratég. São Paulo v.18 n.4, pp.630-650, Out-Dez. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.5585/riae.v18i4.16270
MELLO, A. L. S. F.; MOYSÉS, S. T.; MOYSÉS, S. M. A universidade promotora de saúde e as mudanças na formação profissional. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 14, n. 34, p. 683-692, 2010.
MOREIRA, M. I. C.; STENGEL, M.; FELIPPE, W. C. Extensão na Pós-Graduação em psicologia: experiências em inserção social. Pretextos – Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 4, n. 8, p. 17-29, 2019.
MORETTO NETO, L. et al. Universidade e compromisso social: atividades de extensão sob a ótica da gestão social resumo. Revista Pensamento & Realidade, São Paulo, v. 30, n. 4, p. 46-61, 2015.
NIEDERLE, P. A.; RADOMSKY, G. F. W. Introdução às teorias do desenvolvimento. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2016.
PAULA, C. H. de; MARTIN, D. G.; ABRANTES, L. A. O impacto do reuni nos indicadores socioeconômicos dos municípios de Minas Gerais beneficiados com a expansão das universidades federais. Revista Eletrônica de Administração e Turismo, Pelotas, v. 14, n. 2, p. 105-124, 2020.
PEREIRA, J. G.; FRACOLLI, L. A. A contribuição da articulação ensino-serviço para a construção da vigilância da saúde: a perspectiva dos docentes. Revista Latino-Americana de Enfermagem, São Paulo, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-11692009000200005
PREFEITURA DE URUGUAIANA. Plano Municipal de Saúde 2018-2021. Disponível em: https://www.uruguaiana.rs.gov.br/uploads/departamento/19661/G1DgDvOmYjPTWYH62AfFX18MUyw2APPu.pdf. Acesso em: 1º mar. 2022.
SANTA CASA DE URUGUAIANA. História. Disponível em https://santacasauruguaiana.com.br/2020/index.php/hospital/historia. Acesso em: 10 maio 2022.
SARMIENTO, J. P. Healthy universities: mapping health-promotion interventions. Health Education, Miami, v. 117, n. 2, p. 162-175, fev. 2017. DOI: Emerald. http://dx.doi.org/10.1108/he-07-2016-0028
TATSCH, A. L. et al. Geração de conhecimento na área da saúde humana. Revista Brasileira de Inovação, Campinas: Universidade Estadual de Campinas, v. 18, n. 2, p. 249-270, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.20396/rbi.v18i2.8654558
TATSCH, A. L. et al. Rede de interações na área da saúde no Brasil: quem são os atores-chave nos fluxos de geração e difusão de conhecimentos? ENCONTRO NACIONAL DE ECONOMIA INDUSTRIAL E INOVAÇÃO, 5., 2021, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte, 2021.
TATSCH, A. L.; RUFFONI, J.; BOTELHO, M. A dinâmica do sistema inovativo da saúde no Rio Grande do Sul: uma análise a partir das interações entre os agentes. In: ENCONTRO DA NACIONAL DE ECONOMIA INDUSTRIAL E INOVAÇÃO, 1., 2016, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte, 2016.
UNIPAMPA. Universidade Federal do Pampa. Dados Abertos. Disponível em: https://guri.unipampa.edu.br/rpt/relatorios/dadosAbertos/. Acesso em: 20 maio 2022a.
UNIPAMPA. Universidade Federal do Pampa. Plano de desenvolvimento institucional. Disponível em: https://sites.unipampa.edu.br/proplan/files/2019/09/pdi-2019-2023-publicacao.pdf. Acesso em: 1º mar. 2022b.
VÁZQUEZ-BARQUERO, A. Desarrollo endógeno. Teorías y políticas de desarrollo territorial. Investigaciones regionales. Journal of Regional Research, Madrid, v. 11, p. 183-210, 2007.
XU, Y. et al. Long-term clinical and cost-effectiveness of collaborative care in people with uncontrolled type 2 diabetes mellitus and polypharmacy: a multicenter randomized controlled trial. Primary Care Diabetes, v. 16, n. 1, p. 188-195, 2022.
YIN, R. K. Estudo de caso planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2015. V. 5.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Development in Question Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Desenvolvimento em Questão, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from 2025 onward): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Desenvolvimento em Questão the right of first publication.