The right to specialized support for autistic people in regular schools
DOI:
https://doi.org/10.21527/2317-5389.2025.25.16669Keywords:
school inclusion, autism spectrum disorder, berenice piana law, right to education, specialized companionAbstract
In Brazil, school inclusion is a recent phenomenon and is often restricted to the enrollment of students, without the implementation of processes that effectively promote the potential of the children served. A central point of theoretical debate in the inclusion process is the role of the specialized companion for students with Autism Spectrum Disorder (ASD). Since the passing of the Berenice Piana Law (Law No. 12.764/2012), which guarantees people with autism the same rights as people with disabilities, the sole paragraph of Article 3 provides for the right to a specialized classroom companion. However, the law does not clearly specify who these companions are, what training is allowed and what their real functions are, thus leaving room for different interpretations. In this article, we investigate the normative framework that regulates Special Education, including the Federal Constitution, the Berenice Piana Law, the National Education Guidelines and Bases Law, the National Policy for Special Education from the Perspective of Inclusive Education, Technical Note No. 24 from the Ministry of Education, Decree No. 8.368/2014 and Resolution No. 04/09 from the National Education Council. We explore the possibilities and limits of the role of specialized companions for students with autism in mainstream schools, using historical and systematic interpretation methods, as well as bibliography.
References
ARAUJO, L. A. D. A Proteção Constitucional das pessoas com Deficiência. 4. Ed. Brasília: Secretaria de Direitos Humanos, 2011. Disponível em: http://www.pessoacomdeficiencia.gov.br/app/sites/default/files/publicacoes/a-protecao-constitucional-das-pessoas-com-deficiencia_0pdf. Acesso em: 02/11/2024.
BAGAIOLO, L. GUILHARDI, C. ROMANO, C. “Análise do Comportamento Aplicada – ABA” In: SCHWARTZMAN, J. S. ARAÚJO, C. A. de. (Orgs.) Transtornos do Espectro do Autismo. São Paulo: Memnon, 2011, pp.27-36.
BAUWENS, J. & HOURCADE, J. J. Cooperative teaching: rebuilding the schoolhouse for all students. Austin: TX: Pro-ed, 1995.
BEYER, H. O. Inclusão e avaliação na escola: de alunos com necessidades pedagógicas na Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. In: BAPTISTA, C.R. (Org.) Escolarização e deficiência: configurações nas políticas de inclusão escolar. São Carlos: Marquezine & Manzini: ABPEE, 2015, 237-250 Disponível em https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/116627/000967507.pdf?sequence=1. Acesso em 02/11/2024.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988.
BRASIL. Decreto 8.368, de 2014. Regulamenta a Lei n° 12.764, de dezembro de 2012, que institui a política Nacional de proteção dos Direitos da pessoa com Transtorno do Espectro Autista.
BRASIL. Lei N° 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o 3° parágrafo do art. 98 da Lei no 8.112, de 11 de dezembro de 1990.
BRYANT, D.P. & BRYANT, B. R. Using assistive technology adaptations to include studants with learning disabilities In cooperative learning activities. Journal of Learning Disabilities. Vol. 31. N.°1. January/February, 1999.
CAPELLINI, V.L.M.F. Avaliação das possibilidades do Ensino colaborativo no processo de inclusão escolar do aluno com deficiência mental. 302 fls. Tese (Doutorado em Educação Especial) São Carlos: UFSCar, 2004.
CAMARGO, R.G., SARZI, L.Z. Inclusão e interação: pesquisa sobre atuação do professor de educação especial em bidocência. Revista Educere Et Educare Vol. 7 n°13 1° Sem. 2012. Disponível em http://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/6322. Acesso em: 20/10/2024.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – Câmara da Educação Básica. Resolução N° 4/2009. Disponível em http:portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso: 02/11/2024.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CNE). Resolução n° 1, de 08 de junho de 2007. Estabelece normas para o funcionamento de cursos de pós-graduação lato sensu, em nível de especialização. Disponível em http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces001_07.pdf Acesso em 20/02/2023.
CUNHA, C.M; SIEBERT, E.C. Bidocência: inclusão ou exclusão dos alunos com necessidades especiais? IX Congresso Nacional de Educação – EDUCERE. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia, 2009. Disponível em: http//www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/2540_1267.pdf. Acesso em? 02/11/2024.
FOXX, R. M. “Long Term Maintenance of Language and Social Skills”. Bahavioral Interventions. v. 14, N.3, pp.135-146, Middletown, 1999.
FRANÇA, R. L. Hermenêutica Jurídica. 2ª ed. São Paulo: Saraiva, 1988.
FREITAS, M. C. de. Educação inclusiva: Diferenças entre acesso, acessibilidade e inclusão. Cadernos de Pesquisa, v. 53, p. e10084, 2023.
GARGUILO, R.M. Education on contemporary Society: an introduction to exceptionality. Thomson Learning: United Station. 2003.
GERBER, P.J. & POPP, P.A. Consumer perspectives on the collaborative teaching model: Views of students with and without LD and their parents. Remedial and Special Education, 20, 288-96, 1999.
HOUSTON, R. FRITH, U. Autism in History: the Case of Hugh Blair of Borgue. Blackwell, Oxford, 2000.
KAMIMURA, L.N; YAEGASHI, S. F. R.; DE SOUZA, S.T. A inclusão escolar de estudantes com TEA: reflexões acerca das barreiras atitudinais no espaço escolar. Revista Brasileira de Iniciação Científica, p. e024032-e024032, 2024.
MACIEL, R.M. Educação Inclusiva: um estudo a partir de uma proposta inclusiva alemã. 2007, 136 fs. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do sul, Porto Alegre. Disponível em: http://wwwlume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/13253/000640312.pdf?sequence=1 Acesso em 23/03/2021.
MALISKA, M. A. Pluralismo jurídico e direito moderno: notas para pensar a racionalidade jurídica. Curitiba: Juruá, 2022.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar – O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Editora Moderna, 2006.
MATSON, J.L. GOLDIN, R. Comorbidity and autism: Trends, topics and future directions. Res Autism Spect Dis. 2013; 7;1228-33.
MATTOS, J. C. (2019). Alterações sensoriais no Transtorno do Espectro Autista (TEA): implicações no desenvolvimento e na aprendizagem. Revista Psicopedagogia, 36(109), 87-95. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862019000100009&lng=pt&tlng=pt» http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862019000100009&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 04/11/2024.
MENDES, E.G. ALMEIDA, M.A. TOYODA, C.Y. inclusão escolar pela via da colaboração entre educação especial e educação regular. Educar em Revista, Curitiba, Editora UFPR, Brasil n. 41, p. 81-93, jul./set. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n41/06.pdf. Acesso em 21/02/2020.
MITTLER, P. Educação Inclusiva: contextos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2003.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Nota Técnica N°24 / 2013 / MEC / SECADI /CPEE. Orientação aos Sistemas de Ensino para a implementação da Lei n° 12.764/2012.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. MEC; SEEP; 2008.
MORAES, A. de. (Org.). Cidadania: o novo conceito jurídico e a sua relação com os direitos fundamentais individuais e coletivos. São Paulo: Atlas, 2013.
NASCIMENTO, C. J. A. do; ALMEIDA, D. L. F. B. Filhos Atípicos e o Direito à Educação: uma perspectiva jurídico-médica. In: Kessia Oliveira. (Org.) Maternidade Atípica. 1ed. São Paulo: Literare Books International, 2024, p. 81-89.
OLIVEIRA, P. L. de; SOUZA, A. P. R. de. Terapia com base em integração sensorial em um caso de Transtorno do Espectro Autista com seletividade alimentar. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 30, p. e2824, 2022.
OLIVEIRA, C. R. de A.; SOUZA, J. C. Neurobiology of infantile autism. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 1, p. e11910111495, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i1.11495. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/11495. Acesso em: 3 nov. 2024.
RODRIGUES, N. dos S.; FILARD, M. F. Acesso à educação como direito do PCD Autista: uma análise da inclusão à luz da Lei Berenice Piana N° 12.764/2012. REVISTA DELOS, v. 17, n. 61, p. e2589-e2589, 2024.
SUPREMO TRIBUNAL FEDERAL (STF). RMS: 27666 DF, Relator: Min DIAS TOFFOLI, Data de julgamento: 10/04/2012, Primeira turma, Data de publicação: ACORDÃO ELETRÔNICO DJe-086 DIVULG 03-05-2012 PUBLIC 04-05-2012.Acesso em: 20/10/2024.
SUPREMO TRIBUNAL FEDERAL (STF). HC: 91509 RN, Relator: Min. EROS GRAU, Data de julgamento: 27/10/2009, segunda turma, data de publicação: DJe-027 DIVULG 11-02-2010 PUBLIC 12-02-2010 EMENT VOL-02389-01PP-00165. Acesso em: 20/10/2024.
ZILBOVICIUS, M., MERESSE, I., & BODDAERT, N. (2006). Autismo: Neuroimagem. Revista Brasileira de Psiquiatria, 28(1), 21-28. https://www.scielo.br/j/rbp/a/btXjXS5ygkbyjQTRD8YdpLw/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Renata Teixeira Villarim, Débora Lorena Freire Batista de Almeida, Flávia de Paiva Medeiros Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in the Revista Direitos Humanos e Democracia, authors agree to the following terms:
Articles are licensed under the Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0), which allows:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format;
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercial use.
These permissions are irrevocable, provided the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, with a link to the license and indication of any modifications made;
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that restrict the use permitted by the license.
Notices:
The license does not apply to elements in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all rights required for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for opinions expressed in the articles, which remain the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Committee, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest, not previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose, will be accepted.
References to trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional endorsement by the authors or the journal.
License Agreement: Authors retain copyright over their articles and grant the Revista Direitos Humanos e Democracia the right of first publication.










