ESTIMULAÇÃO EM GRUPOS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: Proposta de Atividades
DOI:
https://doi.org/10.21527/2176-7114.2009.16.101-109Abstract
O desenvolvimento infantil abrange muito além da criança,
compreende os ambientes e as pessoas com quem ela vive e
convive. Assim, neste estudo, foi realizada a avaliação do desenvolvimento neuropsicomotor em escolares, com o emprego do protocolo de Marinete Coelho para verificar se o desempenho psicomotorestá de acordo com o esperado para a idade. Subsequente a esta etapa, foi desenvolvida a estimulação em grupos nas 140 crianças matriculadas em duas escolas municipais de Educação Infantil de Ijuí/RS, com idade entre 15 meses e 7 anos. A intervenção fisioterapêutica totalizou 15 atendimentos, uma vez por semana, durante aproximadamente 45 minutos em cada turma (n=7). Esse tipo de estimulação, de forma coletiva, busca a interação das
crianças com as atividades correspondentes as suas dificuldades e/ou atrasos, tanto motores quanto cognitivos ou sensitivos, e com o grupo (relações interpessoais). Este um projeto inovador visa inserir a Fisioterapia no contexto da Educação Infantil, além de auxiliar os professores e pedagogos na inclusão social na sala de aula e, talvez, participar da equipe educacional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Saúde, authors agree to the following terms:
The works are licensed under the Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0) license, which allows:
Share — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adapt — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercial.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, with a link to the license and indication of any changes made.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that restrict the use permitted by the license.
Notes:
The license does not apply to elements in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all rights necessary for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been published or simultaneously submitted to another journal with the same objective will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes, without any promotional association by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from September 2025): Authors retain copyright over their article and grant Revista Contexto & Saúde the right of first publication.