Curricular conceptions and practices of teachers, managers and engineering students at a Brazilian University
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.13134Keywords:
Currículo, engenharia, ensino superior, formação docente.Abstract
This study aimed to analyze the perception of students, teachers and managers about the teaching practices adopted in Higher Education, and their implications in the teaching-learning process of students in Engineering. 208 professors, 460 students and 9 managers from a Brazilian university participated in this investigation. The research design was based on a mixed approach, combining different types of methods of a quantitative and qualitative nature, using different data collection techniques. The results suggest that many teachers and administrators joined in a circumstantial way and that their teaching practices are centered on their experiences as students. Students point to a need for change in the didactic and pedagogical practices of teachers since the profile of students always changes. Data suggest that some teachers seek to innovate their methodologies, however, teachers have encountered challenges such as: the excessive number of students per class; lack of diverse learning spaces; lack of knowledge of teaching-learning and assessment techniques as well as active learning methodologies; and the lack of financial resources. Finally, the participants of the Brazilian university point to the need for future training in the didactic-pedagogical scope so that they can adapt their teaching practices.
References
BARNETT, Ronald. The limits of competence: knowledge, higher education and society. London: Open University Press, 1994.
BARNETT, Ronald.; COATE, Kelly. Engaging the curriculum in higher education. London: Open University Press, 2005.
CANO, Ana. Gregorio; AGUDO, Daniel Casas. La planificación de la actividad docente en el proceso de enseñanza-aprendizaje: Traducción y Derecho. Historia y Comunicación Social, Madrid, 19º, número especial, 525-538, 2014.
CHAVES, Taniamara Vizzotto; KAEFER, Maria Terezinha Verle; CHUQUEL, Daiane Rosa. Concepções e práticas relativas ao currículo integrado nas práticas como componentes curriculares em cursos de licenciatura do instituto federal Farroupilha. Revista Contexto & Educação. Ano 35. N. 112. 66-81, 2020.
ESTEVES, Manuela. Para a excelência pedagógica do ensino superior. Sísifo Revista de Ciências da Educação, Bahia, (7) 101-110, 2008.
FERNANDES, Sandra. Aprendizagem baseada em projectos no contexto do ensino superior: avaliação de um dispositivo pedagógico no ensino de engenharia. 2011. Tese de Doutorado, Universidade do Minho, Braga, Portugal, 2011.
FERNANDES, Sandra; MESQUITA, Diana; FLORES, Maria. Assunção; LIMA, Rui. Engaging students in learning: findings from a study of project-led education, European Journal of Engineering Education, London, 39(1), 55-67, 2014.
FERNANDES, Eva Maria Lopes. Conceptions and practices of assessment in higher education: A study of university teachers. 2020. Tese de Doutorado, Universidade do Minho. Braga, Portugal, 2020.
GASPAR, Ivone.; ROLDÃO, Maria.Céu. Elementos do desenvolvimento curricular. Universidade Aberta. 2007.
GRUNDY, Shirley. Curriculum: product or praxis? London: The Falmer Press, 1987.
GOODSON, Ivor. O currículo em mudança: estudos na construção social do currículo. 12ª ed. Porto: Porto Editora, 2001.
GIMENO, José. El curriculum: una reflexion sobre la practica. 1ª ed. Madrid: Ediciones Morata, 1988.
HEALEY, Mick.; FLINT, Abbi.; HARRINGTON, Kathy. Engagement through partnership: Students as partners in learning and teaching in higher education. 2014. HEA. Disponível em: https://www.heacademy.ac.uk/engagement-through-partnership-students-partners-learning-and-teaching-higher-education. Acesso em: 23 de agosto de 2021.
KEMMIS, Stephen. El curriculum: Más allá de la teoría de la reproducción. 1ª ed. Madrid: Ediciones Morata, 1988.
MAGALHÃES, Ana Maria Silva.; REAL, Giselle Cristina Martins. A produção científica sobre a expansão da educação superior e seus desdobramentos a partir do Programa Reuni: tendências e lacunas. Avaliação da Educação Superior, Campinas, 23(2), 467-489, 2018.
MORGADO, José. Currículo e profissionalidade docente. 11ª ed. Porto: Porto Editora, 2005.
Seleção e organização dos conhecimentos curriculares no ensino superior. In: MOREIRA, Antônio Flavio.; MORAES, Maria Célia.; PACHECO, José Augusto.; EVANGELISTA, Maria Olinda. Formação de professores: Perspectivas educacionais e curriculares, (pp. 136-142). 1ª ed. Porto: Porto Editora, 2003.
MESQUITA, Diana Isabel Araújo. O currículo da formação em engenharia no âmbito do processo de Bolonha: desenvolvimento de competências e perfil profissional na perspectiva dos docentes, dos estudantes e dos profissionais. 2015. Tese de Doutorado, Universidade do Minho. Braga, Portugal, 2015.
MESQUITA, Diana. Isabel. Araújo.; FLORES, Maria. Assunção.; Lima, Rui. Desenvolvimento do currículo no ensino superior: desafios para a docência universitária. Revista Iberoamericana de Educación Superior, México, IX (25), 43-61, 2018.
OLIVEIRA, Vanderli Fava.A Engenharia e as Novas DCNs: oportunidades para formar mais e melhores engenheiros. 1ª ed. Rio de Janeiro: LTC, 2019.
PACHECO, José Augusto. Currículo: Teoria e práxis. 10ª ed. Porto: Porto Editora, 2006.
PACHECO, José Augusto. Flexibilização curricular: algumas interrogações. In PACHECO, José Augusto. (Org.). Políticas de Integração curricular. 2ª ed. Porto: Porto Editora, 2000.
PACHECO, José Augusto. Discursos e lugares das competências em contextos de educação e formação. 6ª ed. Porto: Porto Editora, 2011.
PEREIRA, Diana Alexandra Ribeiro. A Avaliação das aprendizagens no ensino superior na perspectiva dos estudantes. Um estudo exploratório. 2011. Dissertação de Mestrado. Universidade do Minho. Braga, Portugal, 2011.
PERRENOUD, Philippe. Construir: as competências desde a escola. 1ª ed. Porto Alegre: Artimed, 1999.
PINAR, Willian. O que é a teoria do currículo? 11ª ed. Porto: Porto Editora, 2007.
SANTOS, Rafael Ribeiro.; CUNHA, Wânia Chagas Faria.; MORAES, Loçandra Borges. De aluno a professor- A realização de sonhos um encontro com a realidade: O estágio supervisionado e sua relevância na formação docente. Revista Contexto e Educação, Rio Grande do Sul, Ano35. n. 112, 2020.
STENHOUSE, Lawrence. Investigación y desarrollo del curriculum. 4ª ed. Espannã: Ediciones Morata, 1994.
SCHIRO, Michael. Curriculum for better schools: the great ideological debate. Englewood Cliffs Educational Technology Publications, 1ª ed. New Jersey:1980.
TABA, Hilda. Curriculum development: theory and practice. New York: Harcourt, Brace & World, 1962.
TANNER, Daniel.; TANNER, Laurel Curriculum development: theory into practice. 2ª nd ed. New York: MacMillan, 1980.
TEIXEIRA, Elizabeth. As três metodologias: acadêmica, da ciência e da pesquisa. 11ª ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
VETTORI, Oliver.; GOVER, Anna. Learning & Teaching Paper: curriculum. 2020. European University Association. Disponível em: https://eua.eu/resources/publications/919:curriculum-design.html. Acesso em: 23 de agosto de 2021.
ZABALZA, Miguel. La enseñanza universitária: el escenaria e sus protagonistas. 1ª ed. Madrid: Narcea Ediciones, 2002.
ZABALZA, Miguel. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. 1ª ed, Porto Alegre: Artmed, 2007.
ZABALZA, Miguel. Competencias docentes del profesorado universitario: calidad y desarrollo profesional. Narcea: Ediciones, 2009.
ZABALZA, Miguel. Diseño y Desarrollo Curricular. 11ª ed. Local: Narcea: Ediciones. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.