Development during early childhood: Converging neuroscience and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10970

Keywords:

Neurociências, Educação, Primeira Infância

Abstract

Early Childhood, a period that comprises the first six years of life, is a stage in which intense changes in brain structure and functioning are observed. Research indicates that during the first years of life the brain architecture is formed and it allows learnings from this period to fund development in subsequent stages. This study is characterized as a qualitative research, using a bibliographic review in authors from the areas of Neuroscience and Education in order to provide transdisciplinary knowledge that can promote clarifications about development and learning in Early Childhood. This research points out that knowledge about terms such as neuroplasticity, stimuli, emotion and memory favors the dialogue between Neurosciences and Education, besides collaborating to clarify the theme to teachers who teach to children in Early Childhood Education, fostering the development of pedagogical practices that consider brain functioning in Early Childhood.

References

ANTUNES, C. Guia para estimulação do cérebro infantil: do nascimento aos 3 anos. Rio de Janeiro, Editora Vozes, 2011.

BAUER, P.; PATHMAN, T. Memória e desenvolvimento inicial do cérebro. Enciclopédia sobre o desenvolvimento na Primeira Infância, 2008. Conteúdo online disponível em: http://www.enciclopedia-crianca.com/cerebro/segundo-especialistas/memoria-e-desenvolvimento-inicial-do-cerebro. Acesso em: 10 fev. 2019.

BARTOSZECK, A. B.; BARTOSZECK, F. K. Neurociências dos seis primeiros anos: implicações educacionais. Revista Educação: Temas e Problemas, Évora, v. 9, 2012, p. 59 – 71, 2012.

BRANDÃO, M. L. As bases biológicas do comportamento: introdução à neurociência. São Paulo, Editora Pedagógica e Universitária, 2004.

BRASIL. Marco Legal pela Primeira Infância, Lei n° 13.257 de 2016. Conteúdo online disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13257. html. Acesso em: 02 fev. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 2 de 22 de dezembro de 2017, Base Nacional Comum Curricular. Conteúdo on-line disponível em: http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 12 fev. 2019.

COSENZA, R.; GUERRA, L. Neurociência e Educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed: 2011.

DOMINGUES, M. A. Desenvolvimento e aprendizagem: o que o cérebro tem a ver com isso? Canoas: Ed. Ulbra, 2007.

ESPERIDIÃO-ANTONIO, V. et al. Neurobiologia das emoções. Revista Psiquiatria Clínica, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 55 – 65, 2008.

FLICK, U. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Tradução de Joice Elias Costa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GURGEL-GIANETTI, J.; SIQUEIRA, C. M.. Mau desempenho escolar: uma visão atual. Revista Associação Médica Brasileira, São Paulo, v. 57, n. 1, p. 78 – 87, jan./fev. 2010.

HERCULANO-HOUZEL, S. Neurociências na Educação. Coleção Neurociências. São Paulo: Atta, 2009.

IZQUIERDO, I. Questões sobre memória. 2. Ed. São Leopoldo: Unisinos, 2017.

LIMA, E. S. Neurociências e aprendizagem. São Paulo: Inter Alia, 2007.

LIMA, E. S. Neurociência e Currículo. São Paulo: Inter Alia, 2016.

LENT, R. Cem bilhões de neurônios? Conceitos fundamentais da Neurociência. São Paulo: Atheneu, 2001.

LENT, R. O cérebro aprendiz: Neuroplasticidade e Educação. Rio de Janeiro: Atheneu, 2019.

MAIA, H. Neuroeducação: a relação entre saúde e educação. Rio de Janeiro: Wak, 2011.

OLIVEIRA, G. G. de. A pedagogia da Neurociência: ensinando o cérebro e a mente. Curitiba: Appris, 2015.

OLIVEIRA, R. M.; LENT, R. O desenvolvimento da mente humana. In: LENT, Roberto; BUCHWEITZ, Augusto; MOTA, Mailce B. (Orgs). Ciência para educação: uma ponte entre dois mundos. São Paulo: Atheneu, 2018, p. 25-49.

PAUS, T. Cérebro. Enciclopédia sobre o Desenvolvimento na Primeira Infância. Conteúdo on-line disponível em: http://www.enciclopedia-crianca.com/sites/default/files/dossiers-complets/pt-pt/cerebro.pdf. Atualizada: Agosto 2013. Consultado: 26 fev. 2019.

ROONEY, A. A história da Neurociência: como desvendar mistérios do Cérebro e da Consciência. São Paulo: M. Books do Brasil, 2018.

SHORE, R. Repensando o cérebro: novas visões sobre o desenvolvimento inicial do cérebro. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2000.

TOKUHAMA-ESPINOSA, T. N. (2008). The scientifically substantiated art of teaching: a study in the development of standards in the new academic field of neuroeducation (mind, brain, and education science). 624 f. ISBN: 9780549589099; Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação, Capella University, Mineápolis, Minnesota.

TOVAR-MOLL, F.; LENT, R. Neuroplasticidade: o cérebro em constante mudança. In: LENT, Roberto; BUCHWEITZ, Augusto; MOTA, Mailce B. (Orgs). Ciência para educação: uma ponte entre dois mundos. São Paulo: Atheneu, 2018, p. 55-71.

Published

2023-06-20

How to Cite

Crespi, L., Noro, D., & Nóbile, M. F. (2023). Development during early childhood: Converging neuroscience and education. Revista Contexto &Amp; Educação, 38(120), e10970. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10970

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes