The (in)visibility of violence in the school daily life of blind students
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.10086Keywords:
Violência. Bullying. Alunos Cegos. Educação Inclusiva.Abstract
This study sought to understand that situations of symbolic violence are experienced by blind students in the daily life of the classroom / regular school? For this, we conducted a qualitative research, ethnographic type and for data collection, we used semi-structured interview and systematic observation. The research subjects were eight blind students from six regular schools of the municipal public network and twenty teachers who work in the classes where these students are inserted. The results show that violence in / of the school is expressed in inaccessibility, both regarding the physical-architectural dimension and the programmatic, communicational methodological, technological, among others. And with regard to the teaching / learning process, the educational institution usually attributes the difficulties of students with disabilities, their sensory, intellectual and other disorders and never to an inappropriate teaching practice or mediation, since the routines and School rituals are still tied to the standard student stereotype, which does not match the diversity of students entering schools.
References
ABRAMOVAY, M. Debate: violência, mediação e convivência na escola. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. O Salto para o Futuro. Boletim 23. Brasília: MEC, 2005.
ABRAMOVAY, M. et al. Cotidiano das escolas: entre violências. Observatório de violência nas escolas. Brasília: UNESCO; MEC, 2006.
ALARCÃO, I. (org.). Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed, 2001.
ANTUNES, D. C.; ZUIN, A. A. S. Do bullying ao preconceito: os desafios da barbárie à educação. Psicologia & Sociedade, v. 20, n. 1, p. 33-42, 2008.
BEYER, H. O. A educação inclusiva: incompletudes escolares e perspectivas de ação. Revista Educação Especial, Universidade Federal de Santa Maria, n. 22, 2003.
BEYER, H. O. A reprodução – elementos para uma teoria do sistema de ensino. Tradução Reinaldo Bairão. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.
BOURDIEU, P. O poder simbólico. Tradução Fernando Tomaz. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.
BOURDIEU, P. La esencia del neoliberalismo. Revista Colombiana de Educación, [S. l.], n. 35, 1997. DOI: 10.17227/01203916.5426. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/5426. Acesso em: 21 jun. 2023.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. Les héritiers: les étudiants et la culture. Paris: Les Éditions de Minuit, 1964.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução. 3.ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. PROEJA: educação profissional técnica de nível médio / ensino médio: documento base. Brasília: MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf2/proeja_medio.pdf. Acesso em: 19 jun. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. Indagações sobre currículo: diversidade e currículo. O salto para o futuro. Boletim 17. Brasília, DF: MEC, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva.
Brasília: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/politica.pdf
CAIADO, K. R. M. Aluno deficiente visual na escola: lembranças e depoimentos. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados; PUC, 2006.
CROCHÍCK, J. L. Preconceito, indivíduo e cultura. São Paulo: Robe Editorial, 1995.
CROCHICK, J. L.; CROCHICK, N. Bullying, preconceito e desempenho escolar: uma nova perspectiva. São Paulo: BENJAMIN Editorial, 2017.
DIAZ, F. O processo de aprendizagem e seus transtornos. Salvador, BA: EDUFBA, 2011.
FANTE, C. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. 2. ed. Campinas-SP: Versus Editora, 2005.
GOMES, C. M. A. Softwares educacionais podem ser instrumentos psicológicos. Psicologia Escolar e Educacional, v. 11, n. 2, 2007, p. 391-401. Doi: 10.1590/S1413- 85572007000200016
HELLER, A. O cotidiano e a história. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
KOELHER, S. M. F. Violências nas escolas: a mediação do professor. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. O salto para o futuro. Boletim 23. Brasília: MEC, 2005.
LUNARDI, M. L. Surdez: tratar de incluir, tratar de normalizar. Revista Brasileira de Educação, Santa Maria, v. 2, n. 26, p. 117-130, 2005.
MARTINS, M. J. D. O problema da violência escolar: uma clarificação e diferenciação de vários conceitos relacionados. Revista Portuguesa de Educação, v. 18, n. 1, p. 93-105, 2005.
PAIS, J. M. Máscaras, jovens e “escolas do diabo”. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, jan./abr. 2008.
SILVA, S. G. da. Preconceito e discriminação: as bases da violência contra a mulher. Psicologia Ciência e Profissão, Conselho Federal de Psicologia, Brasília, v. 30, n. 3, p. 556-571, setembro 2010.
VYGOTSKY, L. S. Fundamentos de defectologia. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.