Education, right to memory and truth: testimony to elucidate Brazil's underground memories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.14372

Keywords:

Memory, Testimonies, Human Rights, Education

Abstract

This article seeks, through qualitative analysis and critical-hermeneutic contribution, to emphasize the value of memory as a fundamental element for the notion of truth in contemporary Brazil, especially focused on the (re)construction of a memory about the dictatorial period. At first, a certain theoretical perspective on the construction of memories stands out, taking the notion of subterranean memory as one of the central concepts. Then, a case of testimonial narrative about missing persons in the Brazilian military dictatorship will be presented. In the third moment, the importance of education in resisting and combating all types of barbarism is highlighted, by admitting that, for this, the world needs to be preserved and transmitted before the arrival of each new generation.

References

ADORNO, Theodor W. Educação após Auschwitz. In: ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Tradução Wolfang Leo Mar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Tradução Mauro W. Barbosa. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.

ARENDT, Hannah. Origens do totalitarismo: antissemitismo, imperialismo, totalitarismo. Tradução Roberto Raposo. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

CANABARRO, Ivo dos S.; STRÜCKER, B. Direito à memória e à verdade: testemunhos e memórias subterrâneas da ditadura militar brasileira para a repactuação do Estado. Revista História: Debates e Tendências, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 40-60, 2024. DOI: 10.5335/hdtv.24n.1.15346. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rhdt/article/view/15346. Acesso em: 9 jan. 2025.

CANDAU, Joel. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2012.

CNV. Comissão Nacional da Verdade. Relatório da Comissão Nacional da Verdade (CNV). Brasil, 2014. V. 3. Disponível em: http://cnv.memoriasreveladas.gov.br/index.php/outros-destaques/574-conheca-e-acesse-o-relatorio-final-da-cnv. Acesso em: 23 abr. 2020.

CONTE, Barbara de Souza; BAUER, Caroline Silveira. O que resta da ditadura civil-militar brasileira: vicissitudes do silenciamento e memória. In: CLÍNICAS DO TESTEMUNHO RS E SC. Por uma clínica do testemunho? Porto Alegre: Instituto APPOA – Associação Psicanalítica de Porto Alegre, 2018.

COSTA, Ana. Memória e testemunho. In: CLÍNICAS DO TESTEMUNHO RS E SC. Por uma clínica do testemunho? Porto Alegre: Instituto APPOA – Associação Psicanalítica de Porto Alegre, 2018.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.

LE GOFF, Jaques. História e memória. Campinas, SP: Editora Unicamp, 1996.

FREUD, Sigmund (1930). O mal-estar na civilização. In: Obras completas. Tradução Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

MAÇALAI, Gabriel; STRÜCKER, Bianca. O princípio da igualdade aristotélico e os seus debates atuais na sociedade brasileira. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PROCESSO COLETIVO E CIDADANIA, 2018. Anais [...], 2018.

NEGREIROS, Dário. Reparação psíquica para quem? In: CLÍNICAS DO TESTEMUNHO RS E SC. Por uma clínica do testemunho? Porto Alegre: Instituto APPOA – Associação Psicanalítica de Porto Alegre, 2018.

POLLAK, Michel. Memória, esquecimento, silêncio. In: Estudos Históricos, Rio de Janeiro: CPDOC/FGV, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989. Disponível em: https://cpdoc.fgv.br/. Acesso em: 10 abr. 2020.

SILVA, Kalinda Vanderiel; SILVA, Maciel Henrique. Verbete memória. In: SILVA, Kalinda Vanderiel; SILVA, Maciel Henrique. Dicionário de conceitos históricos. São Paulo: Contexto, 2005.

VARGAS, Marluce Cardoso. Possibilidades de fontes e arquivos sobre o tema de filhas (os) de perseguidos políticos pela ditadura militar brasileira. In: CLÍNICAS DO TESTEMUNHO RS E SC. Por uma clínica do testemunho? Porto Alegre: Instituto APPOA – Associação Psicanalítica de Porto Alegre, 2018.

Published

2025-03-07

How to Cite

Canabarro, I. dos S., Strücker, B., & Cossetin, V. L. F. (2025). Education, right to memory and truth: testimony to elucidate Brazil’s underground memories. Revista Contexto & Educação, 40(122), e14372. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.14372

Issue

Section

Geral